Kreslenie pre deti

Kreslenie pre deti – vývojové fázy

  

V dnešnom článku sa pozrieme na vývojové etapy kreslenia detí. Každé dieťa je iné a preto sa jeho schopnosti rozvíjajú rôznym tempom. Avšak keď ide o kreslenie tak sa tu nachádzajú rôzne fázy cez ktoré deti prechádzajú. Pre rodiča je zaujímavé ak je schopný tieto fázy rozoznať u svojho dieťaťa, a v tomto článku nájde rozdelených 6 fáz vývoja kreslenia u detí.

Prvá fáza je v podstate jednoduché čmáranie. Toto je typickým u dvoj až trojročných detí. V tomto prípade nejde o výsledok . Táto fáza je hlavne o tom že u detí v tomto veku to rozširuje ich jemné motorické schopnosti, stabilizuje sa držanie ceruzky či pera. Deti si užívajú možnosť meniť farby a experimentujú s nimi.

Druhá fáza maľovania u detí

V druhej fáze kreslenia sa na papieri začínajú objavovať kruhové obrazce, je to prírodný mechanický postup a potešujúci element vytvárať kruhové tvary na stránke ,čast deti trávia aj hodiny vytváraním týchto kruhových tvarov popri ostatnom hraní sa s a maľovaní.

Tretia fáza

Počas tejto fázy si deti často náhle uvedomia a identifikujú niektorý z kruhových alebo načrtnutých tvarov ako vec ktorú poznajú v reálnom živote. Často je to slnko, dom ,dúha (na obrázku) alebo akákoľvek im známy objekt. A snažia sa vysvetliť rodičom čo vytvorili. Toto je prvý krát keď sa im podarilo nakresliť niečo čo poznajú a zvyšuje to ich zaujatie a pokusy znovu vytvoriť niečo rozoznateľne. Skôr či neskôr na tomto základe začnú stavať.

Štvrtá fáza

Táto fáza sa vyskytuje okolo 4 až 5 tich rokov u detí. Začnú sa na výkresoch objavovať tváre a ľudia. Na začiatku často deti kreslia postavy bez trupu čiže vtipne sa často zdá akokeby ruky a nohy vychádzali priamo z hlavy. V tejto fáze už obrázky často získavajú pozadie.

Piata fáza

V piatej fáze deti vo veku od 5tich až siedmych rokov začínajú kresliť horizont ktorý obsahuje domy, rodiny ,autá ,bicykle, výlety ,stromy a kvety- podľa toho čo práve vplýva na dieťa. V tejto fáze ešte neextistuje perspektíva v obrazoch, deti kreslia najme to čo poznajú , a nie priamo to čo vidia.

Šiesta fáza

Perspektíva a správna veľkosť objektov sa je vidiťeľná od ôsmych rokov veku. Kresby sú ostrejšie a menej spontánne. V tomto veku sa zvýši u deťí dôležitosť zapadnutia do kolektívu a taktiež sebahodnotenie čo u detí často vedie k ukončeniu rozvíjania kreslenia.